הפרלמנט של האיחוד האירופי אימץ החלטה ש"מגנה בחריפות" את הרשות הפלסטינית בשל הכנסת שנאה, הסתה לאלימות ואנטישמיות בספרי הלימוד שלה. על הכנת הספרים אמונים פקידי אגף פיתוח התכנים של משרד החינוך הפלסטיני שמשכורותיהם משולמות על-ידי האיחוד האירופי.
ההחלטה שהתקבלה בפרלמנט בשבוע שעבר קבעה כי "מימון האיחוד האירופי יהיה חייב להיות מושעה", אם יימשך השימוש לרעה בכספי משלמי המיסים האירופים. רוב גדול בפרלמנט תמך בהחלטה המשותפת לכל המפלגות הגדולות בבית המחוקקים מימין ומשמאל ובאה כחלק מהצהרה גדולה יותר בנושא "סיכויים לפתרון שתי המדינות", שהצביעו עליה לראשונה זה כחמש שנים.
3 צפייה בגלריה
מתוך ספר לימוד פלסטיני: היהודים מוצגים כעוינים, ערמומים ובוגדנים
מתוך ספר לימוד פלסטיני: היהודים מוצגים כעוינים, ערמומים ובוגדנים
מתוך ספר לימוד פלסטיני: היהודים מוצגים כעוינים, ערמומים ובוגדנים
נציבות האיחוד האירופי התייחסה אף היא לנושא ההסתה בספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית במהלך שימוע במליאת הפרלמנט האירופי שנערך לקראת ההצבעה. נציבת השוויון של האיחוד האירופי, הלנה דאלי, הצהירה כי האיחוד יפעל להביא ל"ציות מלא" של כל חומרי הלימוד הפלסטיניים עם סטנדרטים בינלאומיים של שלום וסובלנות.
דאלי הסבירה שנדרש שינוי "חיוני" בתוכנית הלימודים כדי להבטיח עמידה עם מדדי אונסק"ו לחינוך לשלום. הנציבה הבטיחה ש"רפורמה נוספת בתוכנית הלימודים תטפל בסוגיות בעייתיות בפרק הזמן הקצר ביותר האפשרי". לדבריה, האיחוד האירופי "הגביר את ההתקשרות שלו" עם הרשות הפלסטינית כדי ליישם זאת.
מנגד, הרשות הפלסטינית וחמאס פרסמו גינויים רשמיים חריפים לעמדת האיחוד האירופי. ברשות מסרו כי "מדינת פלסטין מביעה חרטה עמוקה (מהחלטת הגינוי) ומודאגת מהמאמצים של גורמים מסוימים בפרלמנט האירופי להחדיר טענות שווא והתקפות נגד ילדים פלסטינים, מוסדות ואונר"א".
בהודעת הרשות נאמר עוד כי "מדינת פלסטין מוטרדת גם מהפוליטיזציה של הסיוע ההומניטרי לעם הפלסטיני, ומזהירה שפוליטיזציה כזו מהווה תקדים מסוכן". בחמאס פרסמו הצהרה מיוחדת בשפה האנגלית, שבה ארגון הטרור ציין כי הוא "מגנה בתוקף" את ההחלטה והעמדות האירופיות הכלולות בה, ומשקפות "הטיה מחרידה" כלפי עמדות ישראל.
3 צפייה בגלריה
עמודי השער של תכני אונר"א במדעי החברה לכיתה ה'
עמודי השער של תכני אונר"א במדעי החברה לכיתה ה'
עמודי השער של תכני אונר"א במדעי החברה לכיתה ה'
מרים לקסמן, חברת ועדת החוץ של הפרלמנט האירופי, תיארה את ספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית כ"מכשול מרכזי לפתרון הסכסוך". לקסמן הדגישה כי מימון אירופי חייב להיות מותנה בקידום ערכים אירופיים ולתקני החינוך לשלום של אונסק"ו.
ברט-יאן רויסן, חבר פרלמנט אחר בוועדת החוץ, תהה: "האם זה יותר מדי לבקש להתנות סובסידיות לרשות הפלסטינית, שלפיהן יש ערבויות שהכסף שלנו לא יעבור לארגוני טרור ולא ישמש לספרי לימוד המפארים אלימות?".

"מחויבות בלתי מתפשרת ללימוד אנטישמיות"

דוחות ותדרוכים של מכון המחקר והמדיניות IMPACT-se, שחוקר ומנתח תכני ספרי לימוד בישראל וברחבי העולם לעידוד תכנים של שלום וסובלנות, היוו בסיס לפעולה בנושא החינוך הפלסטיני בעקבות הצגת הנושא בשנה האחרונה לפרלמנט האירופי בשטרסבורג ולנציבות בבריסל.
מרכוס שף, מנכ"ל מכון המחקר, אמר: "חמאס והרשות הפלסטינית מראים מחויבות בלתי מתפשרת ללימוד אנטישמיות והסתה לאלימות. הם הבהירו בצורה ברורה שאין להם שום כוונה להקשיב לאיחוד האירופי, שהוא התורם הגדול ביותר למגזר החינוך הפלסטיני ולשנות את תוכנית הלימודים. ספרי הלימוד הללו משמשים גם את אונר"א, שנתמכת כלכלית על ידי ארה"ב".
אריק אגסי, סמנכ"ל המכון, אמר: "בעוד מדינות סביב ישראל מוציאות בשנים האחרונות באופן סיסטמתי תכנים אלימים ואנטישמים מספרי לימוד שלהם כפי שפרסמנו תוך הבנת הכוח שיש לספרי לימוד להיות חסם לרדיקליזציה והגברת היציבות האזורית, הרשות הפלסטינית מתדלקת את צעיריה בחומרי שנאה שמובילים לפיגועים ורצח אזרחים ישראלים".
3 צפייה בגלריה
הפרלמנט של האיחוד האירופי
הפרלמנט של האיחוד האירופי
הפרלמנט של האיחוד האירופי
(צילום: EPA)
אוליבר ורהלי, נציב האיחוד האירופי שאמון על כספי הסיוע לפלסטינים, הודיע ביוני השנה כי האיחוד יממן מחקר אירופי נוסף על ספרי לימוד פלסטיניים כדי לבחון שינויים, ושהאיחוד האירופי ינקוט "צעדים מתאימים לפי הצורך" אם לא יבוצע שינוי.
במאי פורסם בפעם הראשונה ב-ynet כי הפרלמנט של האיחוד האירופי גינה בחריפות זו השנה השלישית ברציפות את ההקצנה בחומרי הלימוד של הרשות הפלסטינית, תוך שהוא מצר על "כישלונה המתמשך לפעול ביעילות נגד דברי שטנה ואלימות בספרי הלימוד".